לשלוט במחשבות שלנו

לשלוט במחשבות שלנו

השילוב של הקורונה והחורף המתקרב עלול להיות הרסני עבור רבים מאיתנו, ולעורר תסמינים של דיכאון וחרדה.
אבל דעו שלא הכל שחור, ובהחלט יש כמה דרכים כדי להתמודד עם המציאות הלא פשוטה שעתידה לנחות עלינו בחודשים הקרובים


אבי יופה

 
אם לא הספיקה לנו הקורונה אז ממש עוד רגע אנחנו נכנסים לחורף, הטמפרטורות יורדות והכל סביבנו נהיה קר וקודר הרבה יותר.
במקביל כל אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש מזהירים מעלייה נוספת בתסמיני דיכאון וחרדה בתקופה זו, בין היתר בשל השילוב של הריחוק החברתי הנכפה עלינו ומזג האוויר הקר.

אבל לא הכל צריך להיות שחור ואפל, ובהחלט יש דרך להפוך את המצב לכזה שייטיב עמנו. "
לאחר שהבנו כמה המצב הנוכחי רגיש, חשוב שנהיה מודעים לתחושות שלנו וגם לעובדה שיש לנו יכולת לשלוט בהן.
אחת התובנות המועילות ביותר שכדאי לאמץ כבר עכשיו זו היכולת להתרכז במה שכן בשליטה שלנו", מסבירה דפנה פרחי, מאמנת מנטלית, כושר גופני וריצה.


"אם יש משהו שהקורונה הוכיחה לנו, זה שיש דברים שהם לא בשליטה שלנו וכאשר מתמקדים בדבר שהוא לא בשליטה שלנו, אין לנו באמת יכולת לשנות.
אחת המתאמנות שלי אמרה לי פעם בשיחה: 'אני דואגת, מספר הנדבקים עלה מאד וזה גורם לי להרגיש רע.
כשאני מתרכזת בזה אני מתחילה ממש לפחד ממה יהיה'.

"הצעתי לה שבכל פעם שמתגנבת לה מחשבה טורדנית כזו, היא חייבת להחליף אותה במחשבה חיובית שבשליטה שלה.
הרי אין לה שליטה על מספר הנדבקים, אולם היא יכולה לנקוט בפעולות במרחב האישי שלה שיעניקו לה ביטחון: ריחוק חברתי, עטית מסיכה וכו'.
הצעתי לה גם להתנתק מעט מהחדשות ולהתרכז בפרויקט אישי שיגרום לה הנאה ותחושה של רוגע.
אותה בחורה החלה להתרכז בשיפור הכושר הגופני שלה והתחילה לצייר בזמנה הפנוי.
תוך מספר ימים היא דיווחה לי שהיא מרגישה רגועה ונינוחה יותר".


מבחינת פרחי זו עצת הזהב שהיא מעניקה לאנשים שפונים אליה עם תחושת פחד כתוצאה מחוסר הוודאות באשר לעתיד, ולא משנה באיזה מישור מדובר: אישי, משפחתי או כלכלי.

"חשוב לדעת לשלוט במחשבות שלנו ולהכריח את עצמנו לבצע פעולות שיועילו לנו ואף יקדמו אותנו, למרות המציאות הלא יציבה", מדגישה פרחי.

"מלבד ניתוב המחשבה לדברים שבשליטה שלנו והתרכזות בפעולות חיוביות, הרבה אנשים מצאו בתקופה האחרונה את הרוגע והחיוביות בפעילות ספורטיבית.
מעבר להשלכות הבריאותיות פעילות גופנית גורמת לשיפור מצב הרוח על ידי הפרשה של הורמונים ולכן אני ממליצה בחום להתמיד בפעילות גופנית.
בחורף לצערי אנשים נוטים להתאמן פחות, בגלל הקור והחשיכה המוקדמת, אבל דווקא עכשיו יש הרבה יותר אפשרויות להתאמן בבית, גם דרך הזום, וצריך לנצל את זה".