הקורונה כשיעור בהתמודדות עם אי ודאות

הקורונה כשיעור בהתמודדות עם אי ודאות

עדי פרבר, מאמן אישי ועסקי, רואה במשבר הקורונה הזדמנות להתפתחות אישית.
הוא מסביר ששינוי אפקטיבי בדפוסי החשיבה האוטומטיים יעזור לנו לשפר את ההתמודדות עם דברים שאינם בשליטתנו

 

אבי יופה

 

נגיף הקורונה הביא עמו חוסר ודאות באשר למועד סיום המשבר, הקריירה האישית של כל אחד מאיתנו, המצב הכלכלי, מה יעלה בגורל ההורים המבוגרים שנותרו לבד בביתם ועוד.
בכל יום אנחנו נאלצים להתמודד עם הנחיות חדשות ומצבי אי ודאות שונים, שמהווים מבחינתנו זרז למצבי לחץ.

 


עדי פרבר הוא מאמן אישי שמתמחה בזיהוי ובשינוי דפוסי חשיבה אוטומטיים באמצעות כלי חדשני שפותח בקנדה - Accumatch.
פרבר מסביר שכל אחד מגיב אחרת למצבי לחץ ואי ודאות.

 

"הצורך בשליטה והפחד שמתעורר במצבי אי ודאות הוא טבעי ואנושי, והוא גם שונה מאדם לאדם", מפרט פרבר.
"דפוסי החשיבה מחווטים במוח של כל אחד מאיתנו בצורה אחרת, והם מייצרים באופן אוטומטי ולא מודע את התגובות ואת ההתנהגויות שלנו במצבי לחץ.
שליטה היא, למשל, אחד מאותם דפוסים בתת מודע.
ככל שהדפוס הזה גבוה יותר אצלי כך הצורך שלי בשליטה ובוודאות יהיה חזק יותר".

 

"כמובן שיש חשיבות גם למפת הדפוסים השלמה של אדם", ממשיך פרבר.
"דפוסי חשיבה נוספים אחראיים לדרך שבה אנחנו מגיבים לשינויים ומשפיעים על אופי התגובה שלנו במצבי אי ודאות. למשל אם דפוס 'חיפוש הדומה' גבוה אצלי אז יהיה לי קשה יותר להתמודד עם מצבים חדשים שבאופן טבעי מביאים איתם אי ודאות. להבדיל מאדם שדפוס 'חיפוש השונה' גבוה אצלו ומשפר את היכולת להכיל שינויים.
מודעות לדפוסים שבהם אנחנו מגיבים היא המפתח לעשיית שינוי".

 


למצוא את הוודאות בתוכי


מצבי אי ודאות תמיד יהיו חלק בלתי נפרד מחיינו, וכל עוד אנחנו מונעים מדפוסים אוטומטיים כמו 'שליטה' ו'חיפוש הדומה' הם יציפו תחושות המאפיינות חרדה וסטרס.
הם גם יחבלו ביכולת שלנו להגשים את עצמנו ולהתפתח כי אנחנו מונעים מפחד שעוצר בעדנו.

 

"אנשים נוטים לחפש ודאות בדברים חיצוניים שאינם בשליטתם", מסביר פרבר.
"בעוד מה שיחזק בן אדם ויביא לו שליטה אמיתית בחייו זה דווקא למצוא את הוודאות בתוכו".

 

כדי לשנות את אותם דפוסים ואת מיומנויות התגובה שלנו במצבי אי ודאות, פרבר מציע דרכים לחזק את מוקדי השליטה הפנימיים.
"שימו פוקוס באופן מודע על כל מה שאתם אוהבים בעצמכם", הוא מפרט.

"התחברו לחוזקות הייחודיות בכם, להצלחות ולהישגים שלכם, לידע ולכלים שרכשתם במהלך החיים ולמקרים בעבר שבהם אי ודאות דווקא הביאה משהו חדש לחייכם.
כל אלו יחזקו אתכם מבפנים. וכשהביטחון וההערכה העצמית חזקים אז ההתמודדות במצבי לחץ, ובפרט במצבי אי ודאות, הופכת להיות יעילה מאחר ואני ניגש לא ודאות מתוך אמונה בעצמי ותחושת מסוגלות".

לדברי פרבר, תחושת השליטה בעולם החיצון היא אשליה שמתנפצת במצבי אי ודאות וטבעי שעולה פחד מול עתיד לא ברור. פרבר מציע במקביל לאמץ גישות של סקרנות והרפתקנות כדי לשחרר את הפחד. "מתוך המקום הזה אנחנו נהיה פתוחים ללמוד ולאסוף מידע שיפתח אותנו ויעניק לנו יותר ביטחון בסיטואציה", הוא מסכם. "גם אימון לחשיבה חיובית הוא כלי חשוב ביכולת להתמודד עם מצבי אי ודאות. אופטימיות היא מיומנות שתעשה את ההבדל ותעזור לכם להתקדם תוך כדי אי הוודאות. עוד תרגילים אימוניים מומלצים הם למקד את עצמנו ביתרונות וברווחים שאנחנו מוצאים במצב הנוכחי או כאלו שיכולים לצמוח ממנו בעתיד".