מסבירים לילדים על השגרה החדשה בימי קורונה

מסבירים לילדים על השגרה החדשה בימי קורונה

אחרי פסח עוד רגע כאן ומשפחות רבות מתלבטות בשאלה מה הדרך הנכונה להתנהל מעתה ואילך, ובעיקר מה לומר לילדים בבית שהתרגלו כבר למציאות אחרת.
מור קדר, יועצת אישית זוגית ומשפחתית, מנסה לעשות סדר בדברים


אבי יופה

 

השיח הציבורי על חזרה לשגרה כזו או אחרת אחרי חג הפסח, מעלה בקרב לא מעט משפחות הרבה מאוד שאלות: איך הדברים יתבצעו? באיזו מהירות? ובעיקר מה לומר לילדים?

מור קדר, יועצת אישית זוגית ומשפחתית, מסבירה כי הדבר החשוב הראשון שיש לשים אליו לב הוא עיקרון ההדרגתיות.

"חשוב לא לבשר לילדים את הבשורה מעכשיו לעכשיו", מדגישה קדר. "צריך לספר תחילה לילדים בבית שבעוד כמה ימים חוזרים לשגרה מסוימת, ואז לסדר חזרה את שעות השינה שהשתנו, קרוב לוודאי, ברבים מהבתים. חשוב לא לעשות מעבר חד כדי לא ליצור מתחים ולחצים מיותרים".

קדר ממליצה תחילה להקדים את זמן השינה בחצי שעה, ואז בשעה, ולעדכן שהחל מיום מסוים חוזרים לשגרה שכוללת קימה ושינה בשעות מוגדרות.

"חשוב לעשות תיאום ציפיות", מבהירה קדר. "הרבה פעמים אנשים עושים את תיאום הציפיות בינם לבין עצמם, לא ברמה הזוגית ולא ברמה המשפחתית. צריך לעשות עצירה ולהבין מה דורש שינוי בהתאם להנחיות ולחילופין על איזה דברים טובים מהתקופה הזו שחווינו אפשר לשמור".


איך מתווכים לילדים את מצב הביניים הזה שנכנס אליו תחילה?

"צריך לקרוא למצב כמו שהוא ולספר לילדים את הדברים בהתאם לגילם. להביא אותם כמו שהם באמת. חשוב לתווך להם את הדברים מנקודת מבט חיובית ולהסביר למה ללכת לבית הספר למרות שכיף להם עם המשפחה: איך הצלחנו להתגבר על הקורונה, כל הכבוד לנו שהקשבנו להנחיות ובזכות המעשים שלנו נוכל לחזור לאט לאט לשגרה. אפשר להגיד שבינתיים נחזור לכמה ימים בלבד ללימודים, או רק בשעות מסוימת. להזכיר לילדים שהם יוכלו לפגוש את האנשים שהם אוהבים, לשחק עם החברים ולא רק לדבר איתם דרך המסך".


לדבר על רגשות

קדר הוציאה לאור לאחרונה את ספרה הראשון ושמו "על הפעם הראשונה" שם היא מעלה סוגיות שאיתן נאלצים הורים למתבגרים להתמודד כמו אוננות, מגדר ומגע מיני בפעם הראשונה במדריך לזוגיות מיטיבה ומיניות בריאה. ובמקרה של החזרה לשגרה מתקופת הקורונה יש לה נקודה מרכזית נוספת לדבר עליה – הפתיחות בין בני המשפחה.

"צריך לאפשר לכל אחד מבני הבית לדבר על הרגשות לקראת השינוי", היא מפרטת. "מה משמח אותם בחזרה הזו, מה מעציב, למה הם התגעגעו כל כך ולמה הם שמחים מהחזרה. כך נוכל לשמוע מה מדאיג את הילדים ולחזק את המקומות החיוביים, ואולי אפילו ליצור התרגשות לקראת החזרה".

"גם בחזרה צריך להמשיך להסביר את נושא השמירה על ההנחיות ועל ההיגיינה", מסכמת קדר. "להקשיב למורים במסגרות. להחזיר את הסמכות לדמויות שנעלמו להם פתאום מהחיים. אני גם לא ממליצה לוותר בגלל החזרה על הארוחות המשפחתיות שנכנסו לשגרה בתקופה הזו, ושאין אותן ביום יום. לא להעלים את היתרונות מהתקופה הזו וכן להבליט את הדברים הטובים שהיו במשפחתיות. הכל כדי שהמעברים האלה יהיו יותר נעימים וקלים, וללא תחושה של עוד ועוד אובדן".