המנגינה לעולם נשארת

המנגינה לעולם נשארת

תתפלאו כמה האזנה למוזיקה יכולה לסייע לכם לעבור את התקופה הנוכחית.
לא מאמינים? נסו להאזין לשיר בקצב שדומה לפעימות הלב שלכם ותראו מה קורה.
עדיין לא מאמינים? מוזמנים לקרוא את הכתבה הבאה


אבי יופה

 

בימים טרופים אלה של בלבול וחוסר מעש בבית אנחנו מחפשים אחר מפלט.
מעין עוגן עליו נוכל להיתלות ושייקח אותנו, ולו לכמה דקות, למקום אחר.
וכשאין בנמצא יותר מדי אפשרויות המוזיקה הופכת להיות פתרון נפלא לשיפור מצב הרוח.


"מוזיקה היא בעצם הדבר הטבעי ביותר עבורנו", מסבירה הדס שמואל, MA מטפלת באומניות מוזיקה, מומחית בהתפתחות הילד (B/ed) ומדריכת הורים, מנהלת קבוצת ההורים המקצועית והחינמית בפייסבוק "התפתחות רגשית-יעוץ מקצועי להורים".

"החל מקול בכי התינוק, דרך קול האם ובהמשך הצלילים המרגיעים והמעוררים סביבנו. מחקרים הוכיחו שאנו שרים הרבה לפני שאנחנו מדברים, לכן משתמשים במוזיקה לשיקום דיבור והעלאת זיכרונות לאחר פגיעות מוחיות.

אגב, בעברי חקרתי מוזיקה כהפחתת חרדה וכאב והממצאים, בדומה למחקרים דומים בעולם, היו כי מוזיקה שאתם בוחרים, בקצב של בין 60 ל-80 פעימות בדקה, תפחית חרדה באופן המשמעותי ביותר.
למה? זהו הקצב הקרוב ביותר לקצב פעימות הלב התקין ולפיכך מפחית לחץ דם, מרגיע ומשפר את המערכת החיסונית".


מוזיקה, לדברי שמואל, היא גם דרך תקשורת חלופית באמצעותה ניתן להביא לידי ביטוי רגשות חיוביים ושליליים.

"זה זמן לשתף את האחר בעולמנו הפנימי", היא מסבירה. "השיר כפלטפורמה להעמקת הקשר הבין-אישי. כל אחד מבני הבית יכול לבחור שיר ולספר מהו עבורו, מדוע הוא משמעותי, מתי פגש אותו, איזה גרסה שלו הוא הכי אוהב וכן הלאה.

"אם מאוד קשה לשמוע שיר של אחר זו הזדמנות לתרגל קבלה מצד אחד או התאמת צרכים מצד שני על ידי שמיעה באמצעים כמו אוזניות, זמנים נפרדים או בחדרים נפרדים. המוזיקה מספקת שליטה במקום שבו אין שליטה. יש לה התחלה אמצע וסוף, ניתן לשלוט על הבחירה, על העוצמה וכמובן ניתן לפעול בעקבותיה על ידי ציור התחושה שעולה, הצטרפות בכלי נגינה או אילתורי כלי נגינה, תיפוף על הגוף, המהום, כתיבת מילים חדשות למנגינה מוכרת."


"שימוש בנגינה יכול להוות תרגול מוטורי לכל דבר מכיוון שכל כלי מצריך מניפולציה שונה של אברי-הגוף. החזרתיות שיש במוזיקה מהווה פעולה מדידטיבית מרגיעה גם בימים שבהם אי-הוודאות גדולה. אני ממליצה להכין פלייליסט 'ימי קורונה' משפחתי - סוג של יומן תיעוד מוזיקלי שיום אחד, כשהכל יעבור, ישמש תזכורת לאירוע משמעותי שחווינו".


בטיפול במוזיקה, שבו שמואל מתמחה, מפרידים בין שני אופני המוזיקה: מוזיקה ככלי ריפוי בפני עצמה ((MUSIC AS THERAPY ועשיית מוזיקה כפעולה מרפאת (MUSIC IN THERAPY). "אך עבורנו, המוזיקאים, גם התנועה, טון הדיבור ועוד ישמשו פס-קול נרטיבי בטיפול", מסכמת שמואל. "אז מה המוזיקה שלכם? מהו פס-קול החיים שלכם? מול הילדים? זה הזמן להפנות אליו קשב ולראות אם הוא נעים והרמוני או שכדאי לשנותו".