לחבר בין הגוף לבין הנפש

לחבר בין הגוף לבין הנפש

הג'ירוטוניק היא שיטת אימון שהחלה לתפוס תאוצה בישראל רק בשנים האחרונות בזכות התנועתיות הרבה שהגוף מייצר בזכותה, השיפור בגמישות ואולי גם בשל העובדה שיש כמה מפורסמים בעולם שהחלה להתאמן איתה


אבי יופה


אם אתם ספורטאים בשלב השיקום שלאחר פציעה, או לחילופין אנשים מן המניין שמחפשים אימון שיעבוד על הגוף ועל הנפש, אז שמעתם אולי על שיטת הג'ירוטוניק.
לא שמעתם? אתם לא לבד.
השיטה, שפועלת בישראל בשנים האחרונות, לא זכתה לתהודה מספקת עד עתה.
היום, כשמדונה וליידי גאגא חסידות נלהבות שלה, היא מתחילה לצבור תאוצה גם אצלנו.

"מדובר בשיטת תנועה שמאפשרת עבודה עם מכשירים ובלי", מסביר ניר תמיר, רקדן לשעבר בלהקת בת שבע, מדריך מוסמך ובעל סטודיו לג'ירוטוניק ברמת החיל בתל אביב בשם "שמונה".

"משמעות המילה ג'ירו היא עיגול בלטינית וטוניק הכוונה לטונוס השרירים. זו שיטה הוליסטית ופורצת דרך, מחזקת ומחטבת, המאופיינת בתנועות עגולות בעזרת מכשיר שתומך ומלווה.
מטרת השיטה להחזיר לגוף את הגמישות הטבעית שלו, לחזק את היציבה ואת סיבולת השריר, לשפר את הקואורדינציה, הנשימה והמערכות הפנימיות, להמריץ ולחזק גם את מערכת העצבים".

ממציא השיטה הוא רקדן רומני בשם ג'וליו הורבאת', שפיתח אותה לפני כ-40 שנה לאחר שנפצע בברכו וקרע את גיד האכילס.
הורבאת' יצר את טכניקת המזרון וקרא לה "יוגה לרקדנים" – המכונה היום ג'ירוקינסיס – עבודת המזרון והכיסא של הג'ירוטוניק.
בהמשך שיכלל את השיטה בעזרת מכשירים שונים השומרים על עקרונותיה וקרא לה ג'ירוטוניק.
הוא ממשיך לפתח אותה גם היום.

"הרעיון של הג'ירו בא לידי ביטוי בתנועה העגולה שהמכשירים יוצרים שמאפשרת פתיחה חזקה של המפרקים", ממשיך תמיר, "העיגול שנוצר בחיבור בין כל התרגילים מביא לסוג של הרמוניה.
מבחינה הוליסטית יש כאן עבודה על גוף ונפש. החיבור לגוף הוא באופן שמאפשר לו להגיע למצב אופטימלי בתנועה, בלי ליצור לחצים ועומסים מיותרים".

בשונה ממכשירים בשיטות אימון אחרות, כולל פילאטיס, שבהם עובדים על בידוד שרירים בתנועה קווית, הג'ירוטוניק עובד על תנועות רב מימדיות, תוך הפעלת מספר קבוצות שרירים ומפרקים בו זמנית.

השיטה יוצרת גמישות בעמוד השדרה, שומרת על בריאות המפרקים, מביאה להקלה במתחים ואלסטיות בשרירי הגוף, תורמת לחיזוק מערכת שריר-שלד ולהתחדשות הסחוסים, מאפשרת חופש תנועה מפרקי רחב ומתקנת דפוסי תנועה שגויים.

"זה כמו ללמוד שפה תנועתית אחרת", מדגיש תמיר, "זה לא חדר כושר שבאים ועושים כמה תרגילים.
לומדים איך זזים. מבינים מה הרעיון שעומד מאחורי השיטה ואיך מיישמים אותה בפועל. מה זה אומר להתארך, להיות בתנועה עגולה, או לקער ולקמר את הגב. מגיעים לטווחים שלא מגיעים אליהם ביום יום שלנו.
הרעיון הוא להביא את הגוף לביטוי מלא. כשמוגבלים מבחינה פיזית מוגבלים גם נפשית, לכן השיטה הזו עובדת לשני הכיוונים: פותחים את הגוף ואת הנפש".

היום מתאמנים בשיטה הזו נערים בני 16 עוד לקשישים בגיל 80.
כולם לומדים יחד איך לפתוח מסלולים תנועתיים חדשים, לשנות דפוסי תנועה ולהיות חזקים וגמישים יותר גם יחד.