לאכול כמו האדם הקדמון?

לאכול כמו האדם הקדמון?
יש הרבה מאוד דיאטות שמנסות לגרום לנו להיות בריאים יותר ויש כמה שמציעות לנו לשנות את אורח החיים שלנו. הנטורופתית לירז בלומנפלד, מומחית בתזונה דלת פחמימות, מסבירה לנו למה כדאי לבחור בתזונה הפליאוליתית או הקטוגנית ונותנת כמה עצות לגוף בריא וחזק


אבי יופה

 

אחת לכמה זמן נכנסת לחיינו דיאטה חדשה שמבטיחה להצליח איפה שדיאטות אחרות נכשלו, ולסייע לנו בשמירה על המשקל.
אבל בשנה האחרונה נכנסה לחייהם של ישראלים רבים תזונה מסוימת שהפכה כבר מזמן להרבה יותר מסוג של דיאטה – היא הפכה לדרך חיים: מדובר בתזונה הפליאוליתית והקטוגנית.

"התזונה הפליאוליתית היא תזונה נקייה ממזונות מעובדים ומתועשים", מסבירה הנטורופתית לירז בלומנפלד, שהפכה לאחת מהמומחים המוכרים בישראל בתחום התזונה דלת הפחמימות ואף מייעצת ומרצה בנושא.
"האנשים שבחרו בתזונה הזו צורכים הרבה מזונות מלאים שאפשר לדעת לגביהם מי האבא והאמא של המוצרים שמהם הם עשויים.
התזונה הזו מורכבת מהרבה שומן, לאחר מכן חלבון ורק לבסוף הפחמימות שאותן אנחנו מתאימים בהתאם למטרות השונות של כל אדם".

לדברי בלומנפלד, התזונה הזו יכולה לסייע, בין היתר, לחולי סוכרת בדומה לחולים שאיתם היא עובדת.
"לחולי סוכרת נדרשת תזונה דלה מאוד בפחמימות ובתזונת הפליאו אוכלים בשר, דגים, ביצים, פירות ים, עופות, הרבה שומן מהחי, שמן קוקוס, חמאה, שמן זית ואבוקדו איכותי.
יש גם הרבה שמנים שמתקבלים מאגוזים למיניהם, טחינה, זרעים. בפחמימות יש רשימה יחסית מצומצמת של עמילנים שכוללת בטטה, קינואה, אורז ועוד".

התזונה הקטוגנית היא בצד הקיצון של התזונה הפליאוליתית ומורכבת מ-70 עד 80 אחוזי שומן.
מדובר בתזונה הנחשבת לטיפולית ומחקרים הוכיחו את איכותה, כמו בטיפול באפליפסיה, כבר בתחילת המאה שעברה.

"בבסיס של התזונה הזו עומד הרעיון לא לגרום לאינסולין לעלות בצורה קבועה לאורך היום", מסבירה בלומנפלד.
"נאמר שאתה בתזונה רגילה ואוכל כל שלוש עד ארבע שעות. הגוף מתחיל להפריש אינסולין ומחכה לאוכל ולאורך היום כולו יש הפרשה שלא מפסיקה.
בתזונה הזו אנחנו אוכלים פחות ארוחות ולא אמורים לחוש ברצון הזה לאכול כל כמה שעות. אנחנו מכוונים לארוחה אחת עד שתיים ביום. בתזונה הפליאוליתית אנחנו מכוונים לשתיים עד שתיים וחצי ארוחות".


למה התזונה הזו הפכה לכה פופולרית בישראל?

"בעולם היא טרנד חזק מאוד. בארץ זה הפך לתופעה כי נחשפו אליה קודם בארה"ב.
אני אישית מתעסקת בה כבר למעלה משמונה שנים וזה עובד להרבה אנשים. אנחנו הופכים להיות חולים יותר, סוכרתיים יותר ושמנים יותר.
יש לזה ביקוש כי היא אורח חיים ולא דיאטה. מי שבוחר בתזונה הזו צריך להישאר בה. אני נוטה יותר לקטוגנית כבר 13 שנה".


לבלומנפלד, שהפכה לאורך השנים בעל כורחה למעין היועצת התזונתית של הסלבס, יש עצות איך לשמור על עצמנו בריאים יותר.
"קודם כל צריך לשחרר את הפחד משומן", היא מבהירה. "אם נסתכל סביבנו נראה שאנחנו פועלים על פי ההנחיות ואוכלים הרבה פחמימות, אבל במקביל יש עלייה מתמדת בקיומן של מחלות כרוניות ודלקתיות. אני ממליצה להתעמק יותר במוצרים ואיפה שקשה להבין את הרשימה פשוט לא להתקרב. זה מעיד על מוצר מעובד יתר על המידה.
"הקשיבו לתחושת הרעב שלכם, אם אתם מתעוררים בבוקר ולא מרגישים רעב אל תאכלו כי צריך לאכול בבוקר.
תרגישו את עצמכם ולכו עם זה. כמו כן הגדילו את הכמויות בארוחה.
אם לא תאכלו מספיק בארוחה תהיו רעבים והמטרה היא להגדיל את המרווח של הזמן בין ארוחות.
תוסיפו יותר חלבון ושומן, ויותר ירקות, ויהיה לכם שובע לפרק זמן ארוך יותר".


בשנה האחרונה בלומנפלד מעבירה הרצאות בחברות ובארגונים תחת השם "הפוליטיקה של פירמידת המזון", שמלמדת אותנו איך לאכול בריא ולהבין את היתרון בתזונת הפליאוליתית והקטוגנית כמו ירידה במשקל, שיפור במערכת העיכול, חיזוק מערכת החיסון ואיזון הסוכר.


ויש גם מתכון לקינוח טעים וגם בריא:

2 ביצים

חצי כוס שמנת חמוצה

חצי כוס קמח קוקוס

30 גרם חמאה מומסת

חצי כפית סודה לשתייה

תמצית וניל


אופן ההכנה:

ערבבו הכל יחד, במיוחד את שמן הקוקס הנוטה לגושים.
במולטיקייק דאגו למלא את השקעים.
בתנור – בתבנית שקעים חממו בחום של 180 מעלות עד להזהבה.

התוצאה: כ-15 מיני ביס.


המלצות לציפוי או למילוי:

ציפוי שמנת – 4 כפות חמאה רכה, 2 כפות שמנת מתוקה ו-2 כפות מהחמוצה שנותרה מהמתכון.
לערבב היטב עם ממתיק לפי הטעם (סטיביה או אריתריתול המומלץ לחולי סוכרת) ותמצית וניל.

מילוי או ציפוי:
להמיס שוקולד מריר עם מעט שמנת בפולסים במיקרוגל או בבן מארי כמו גנאש.


קרדיט הצילום של התמונה: סיון מויאל